Ex Machina
Alex Garland, GB, 2015o
Le programmeur de 24 ans Caleb (Domhnall Gleeson) gagne, grâce à un concours organisé par la société pour laquelle il travaille, un séjour d‘une semaine dans la maison que son PDG Nathan (Oscar Isaac) possède à la montagne. Durant ce séjour, il doit prendre part à une expérience: communiquer avec le tout premier spécimen d‘intelligence artifi cielle du monde, un robot qui a l‘apparence d‘une très jolie fi lle (Alicia Vikander). Une histoire captivante sur la grande question de la nature humaine.
While multiplex fantasy remains an extravagantly caped boys’ club, a stealthy gender inquiry is taking place in more specialized sci-fi territory, with Alex Garland’s brittle, beautiful “Ex Machina” its latest slyly thoughtful line of questioning. A worthy companion piece to “Under the Skin” and “Her” in its examination of what constitutes human and feminine identity — and whether those two concepts need always overlap — Garland’s long-anticipated directorial debut synthesizes a dizzy range of the writer’s philosophical preoccupations into a sleek, spare chamber piece: Mary Shelley’s “Frankenstein” redreamed as a 21st-century battle of the sexes. Exquisitely designed and electrically performed by Alicia Vikander, Domhnall Gleesonand particularly Oscar Isaac.
Guy Lodge«Ex Machina» ist ein elegant inszenierter Science-Fiction-Thriller. Ein klug konstruiertes Psychospiel zwischen drei Einsamen, das etwas mühsam in Gang kommt. Der Film ist eine Parabel auf die menschliche Hybris. Nathan, der sich als Gott bezeichnet, baut mit seinen Robotern, interessanterweise nur Frauen, die evolutionären Nachfolger der Menschen. Seine Kreaturen sind intelligent, schön und unsterblich. Aber auch unberechenbar.
Denise BucherEin Frankenstein-Experiment fürs Silicon-Valley-Zeitalter: In seinem Regiedebüt entfesselt der Drehbuchautor Alex Garland einen gnadenlosen Erotikthriller über das Flirtverhalten von Maschinen. Und stellt fest, dass Männer – repräsentiert durch Oscar Isaac und Domhnall Gleeson – sich auch von künstlichen Mädchen vollkommen unbeholfen in die schlimmste Amour fou locken lassen.
David SteinitzGalerie photoso





