Zero Dark Thirty

Kathryn Bigelow, USA, 2012o

s
vretour

La réalisatrice et lauréate aux Oscars Kathryn Bigelow («Démineurs») signe un nouveau long métrage, récit de la traque d'un homme entré dans l'Histoire. Le titre de ce film est tiré du jargon militaire et signifie 30 minutes après minuit. Il décrit aussi de manière habile le caractère «tabou» de cette mission tenue totalement secrète. Ce thriller passionnant est un des favoris pour la prochaine cérémonie des Oscars.

Over black, we hear the real-life sounds—the fire-truck honks and desperate phone calls—that signal New York City’s worst day. If those weren’t enough to put you back in 9/11’s memorably nauseated mood, try what follows: an extended scene of waterboarding by a guy who says “bro.” An instantly essential thriller, Zero Dark Thirtybegins with a CIA interrogation in progress, then focuses more intently on the pallid young woman watching and allowing it to happen. Maya (The Help’s Jessica Chastain, exploring a new register of haunted drive) will become our surrogate. An agent drafted out of high school (the character is based on an actual person), she knows the hunt for “UBL” and nothing else. She’ll be coarsened by illegal tactics that may produce vital intel (an honest movie needs to go there, and this one does, boldly), she’ll see her colleagues tire and fail and, roughly a decade later, Maya will still be running down the globe’s most wanted terrorist.

As major as Kathryn Bigelow’s The Hurt Locker felt, it’s hard to appreciate the leap she takes here, launching her actors into scorched, obsessed territory last roamed by David Fincher’s Zodiac. The movie splays out like a dense procedural: a white SUV here, a Dubai playboy there. Barack Obama never appears, nor should he in a film so rooted in groundwork. The details are gripping, presented with respect for an audience’s intelligence. It all ends, of course, with a silent raid in the Pakistan night. You know the outcome, but are you ready for the banal bloodstain, the suddenness, the disquieting feeling of an itch that can’t be scratched?

Joshua Rothkopf

Wie schon beim letzten Bigelow-Film «The Hurt Locker» (2009) stammt das Drehbuch vom Journalisten Mark Boal, der jahrelang Leute befragte, die an der Suche nach Bin Laden beteiligt gewesen waren. Nie werden Boal und Bigelow hurrapatriotisch, sondern fast dokumentarisch zeigen sie, wie die CIA arbeitet und was für Menschen sich dafür rekrutieren lassen. Das zu sehen, ist oft schwer erträglich, aber packend und wirft ethische Fragen auf, über die nachzudenken sich tatsächlich lohnt.

Thomas Bodmer

Kathryn Bigelows Film über die Jagd auf Osama bin Laden, der Darstellung von Folter wegen zu Recht kritisiert, ist einerseits Dokudrama, andererseits doch Fiktionalisierung. Über die Längen, die dadurch entstehen, tröstet Jessica Chastain als CIA-Agentin nicht hinweg.

Susan Vahabzadeh

Galerie photoso

The New York Times, 10/02/2013
© Tous droits réservés The New York Times. Fourni par The New York Times Archiv
rogerebert.com, 01/01/2013
© Tous droits réservés rogerebert.com. Fourni par rogerebert.com Archiv
26/09/2015
© Tous droits réservés Süddeutsche Zeitung. Fourni par Süddeutsche Zeitung Archiv
Spiegel Online, 11/12/2012
© Tous droits réservés Spiegel Online. Fourni par Spiegel Online Archiv
Der Standard, 28/01/2013
© Tous droits réservés Der Standard. Fourni par Der Standard Archiv
Video Essay: Handling Trauma
Daniel Massie / daniel massie
en / 17/08/2016 / 16‘33‘‘

Données du filmo

Genre
Drame, Policier/Thriller, Historique
Durée
157 Min.
Langues originales
Anglais, Arabe
Ratings
cccccccccc
ØVotre évaluationk.A.
IMDB:
n.d.
Cinefile-User:
< 10 votes
Critiques :
< 3 votes

Casting & Equipe techniqueo

Jessica ChastainMaya
Jason ClarkeDan
Mark StrongGeorge
PLUS>

Bonuso

iVidéo
Video Essay: Handling Trauma
daniel massie, en , 16‘33‘‘
s
gPresse écrite
Critique The New York Times
Roger Cohen
s
Critique rogerebert.com
Roger Ebert
s
Critique Süddeutsche Zeitung
David Steinitz
s
Critique Spiegel Online
David Kleingers
s
Critique Der Standard
Dominik Kamalzadeh
s
Nous utilisons des cookies. En naviguant sur cinefile.ch, vous acceptez notre politique d'utilisation des cookies. Pour plus de détails, voir notre déclaration de protection des données