Brazil
Terry Gilliam, GB, 1985o
Sam Lowry, fonctionnaire modèle d'une mégapole étrange, à la fois d'hier, beaucoup d'aujourd'hui et tout à fait de demain, a des problèmes avec sa maman et avec l'État, tout puissant. Pour couronner le tout, des songes bizarres l'entraînent chaque nuit sur les ailes d'Icare, à la recherche d'une jeune femme blonde, évanescente, inaccessible. Chaque fois qu'il est sur le point de l'atteindre, leurs trajectoires se séparent et le songe s'interrompt cruellement. Pourtant une nuit, la belle Jill Layton entre dans sa vie...
The sarcastic, sardonic dialogue is unbelievably clever, with contrary conversations bursting with mockery; the editing features splendidly contradictory cuts from scene to scene and constant, brilliant juxtapositions; and triumphant orchestral music plays upon the melody of Ary Barroso’s lively, peppy song ‹Brazil›, which becomes ironic symbolism for the lighthearted approach to dark themes. Hilariously comedic science-fiction noir, “Brazil” is perhaps best described as the funny version of “1984” meets “Blade Runner.” It’s furthermore tinged with destructive adventure, bold fantasy, and a fantastically powerful conclusion, and features an elite cast of masterful character actors set against an uproarious satire of bureaucracy, technology, society, and humanity that proves to be one of the greatest movies of all time, sci-fi or otherwise.
Mike Massie